Vårkänsla med pärlisar




Något som verkligen signalerar vår är
alla lökväxter! Förutom tulpaner så gillar
jag pärlhyacinter skarpt.

Så gissa om jag blev glad när Kristina
berättade att det nu finns vita pärlhyacinter hemma!





"Lökarna af denna lilla wackra, luktlösa Wårblomma hafwa på
et eller annat ställe af någon händelse kommit utur Trägårdar,
och derigenom blifwit inhemske. Man känner ingen nytta af
Perlhyacinten, utom den at den pryder sit ställe i Trägårdar."


Ur Försök til en Flora Oeconomica Sveciæ av A. J. Retzius (1806)


Skötselråd:

Placera prälhyacinter på en ljus plats.
 Gärna svalare än rumstemperatur.
De kräver ingen gödning men behöver
regelbunden vattning då de blommar. 
Lökarna kan med fördel planteras i trädgården
 efter blomningen.







En kruka med pärlisar kostar 39 kr,
 spetsband finns också att köpa som metervara
här på Blomster.

Så kom in och köp er en liten kruka vårkänsla!

Ni kan med fördel plantera lökarna som jag gjort
på bilden ovan i en glaslykta med lite tidningspapper
som döljer rötter och jord. Eller kanske dela på lökarna
och placera dem i udda kaffe/tekoppar?

Vill man inte plantera pärlisarna själv så kan jag "skvallra"
att Kristina håller på att sätta ihop vackra
pärlhyacintarrangemang
i ett gäng lila krukor...

Skynda er in innan de tar slut ;-)

Tipsar en glad gästbloggare som fått löfte att
skriva ett par rader då och då här
i bloggen.

Therese - Sockenvägens Söta




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0